Bookfair

15 januari 2024 - Sihanoukville, Cambodja

Beste Lezer,

Mijn eerste drie dagen Bookfair zitten erop! Voor de duidelijkheid wat informatie:

Het uitgangspunt van Doulos Hope is het uitdelen van kennis, hulp en hoop.
De hulp delen we door outreaches aan land, waar ik nog geen onderdeel van ben geweest, dus daar later meer over ;) Ik weet dat we hier in Sihanoukville onder andere oogmetingen hebben gedaan en brillen hebben uitgedeeld, waardoor mensen kunnen (leren) lezen. Deze stad is erg arm, waardoor niet iedereen naar school kan en weinig mensen Engels spreken.
De hoop delen we door het zijn van Doulos Hope (medewerkers van hoop) en als christelijke organisatie Jezus door ons heen te laten schijnen. Hier in Sihanoukville is het prima om over Jezus te delen en openlijk christen te zijn. Dit is niet op alle plekken waar Doulos Hope komt mogelijk, waardoor we niet "Jezus delen", maar "hoop delen".
En dan is er nog de kennis. De Bookfair verkoopt allerlei boeken. Van Bijbels, tot reisboeken. Van kinderboeken tot romans (o.a. Francine Rivers). En ook kleur-/ reken-/ spellingboeken. Van alles wat! Daarnaast natuurlijk ook de souvenirtjes: petten, bekers, badges, enz.

Werken bij Bookfair betekent het zijn van het eerste contact dat de mensen hebben met Doulos Hope. Er zijn verschillende (beveiligings-) posities die we hebben zoals het staan bij de ingang van de haven, het begeleiden van de gangway (de trap het schip op/af), bij de ingang staan en de verschillende valuta uitleggen, het rondlopen tussen de boeken om iedereen te helpen, vragen te beantwoorden, met ze in gesprek gaan wat hen naar het schip gebracht heeft en natuurlijk de kassa. In andere havens hebben we nog 'blue house', waar de entree betaald kan worden, maar vanwege de armoede hier, is er in Sihanoukville geen entree gevraagd. Een werkdag begint voor mij om 14:30, omdat we om 15:00 open gaan. En eindigt na het opruimen, wat verschillende eindtijden heeft, maar meestal rond 21:30. Tussendoor is er 45min pauze voor het avondeten. Gelukkig roteren we elk uur, zodat we niet de hele tijd in de zon hoeven te staan, maar ook af en toe op het schip kunnen werken. Hoewel de airco (hopelijk) in Bangkok gemaakt wordt, is werken op het schip wel in de schaduw en is er hier in Sihanoukville nog wel redelijk wat wind.
Voor 14:30 hadden we vrijdag en zaterdag een training. Deze week stonden de trainingen nog vooral in teken van uitleg over alle taken, maar komende week zal het evalueren zijn en voorbereiden op de nieuwe plek. Omdat Doulos Hope net twee maanden in Bangkok is geweest, is het nog de vraag of we komende twee weken ook open zullen gaan, dus is het nu nog even afwachten. Naast de training hebben we in ieder geval elke zaterdagochtend teamtime, om elkaar als team ook beter te leren kennen en "Godstory's" met elkaar te delen. Tijdens een korte vaarreis, zal dit ook vooral onderdeel zijn van onze dag, bij lange vaarreizen worden we waarschijnlijk ingedeeld bij andere afdelingen (zoals keuken) om daar te helpen, want die gaan altijd door ;). Hopelijk kunnen we vanavond naar Bangkok varen! Dit is een "korte" vaarreis van ongeveer 2 dagen, dus zijn wij naast Devotion en Teamtime vrij :)

Over devotion gesproken. We beginnen elke dag (behalve woensdag en zaterdag) om 8:15 met +-45min aanbidding in vorm van zingen, lezen/horen van het woord van God en gebed. Op zondag kunnen we ons inschrijven om naar een kerkdienst aan wal te gaan of hebben we soms een eigen kerkdienst. Wanneer wel en wanneer niet zal ik nog achter moeten komen ;) Gister hadden we 's avonds een worshipavond als evenement, georganiseerd voor bezoekers en shipcrew. Ik was zelf aan het werk, maar ik heb meegekregen dat het als heel bijzonder werd ervaren om met zijn allen te aanbidden in twee talen tegelijk (Engels en Kamai).

Vrijdagochtend hadden we devotion over "What is praise". Daarna twee trainingen om in te werken en na de eerste geslaagde shift heb ik de herdenkingsdienst van oma Alie kunnen streamen <3
Zaterdag een beetje uitgeslapen (ontbijt bleef tussen 7 en 8 ;)), een cash training om de kassa te kunnen beheren, de tweede shift gedraaid en nog even gebeld met Tabitha, mijn ouders en de 2 kids <3
Zondagochtend wat bijgeslapen en uitgerust, omdat het een lange dag zou gaan worden. Na de normale shift was het tijd voor 'packdown'. Omdat het gisteren de laatste dag was dat we open waren in Sihanoukville, namen we na de shift afscheid van de vrijwilligers die vanuit Sihanoukville kwamen helpen aan boord. Daarbij was het zaak om de Bookfair vaar-gereed te maken en alle hangende/liggende spullen in bakken op te bergen en de kasten in hoezen te doen (zie foto). Daarna nog een dank/bid-moment om voor de 12.500 bezoekers van Sihanoukville te bidden. Gelukkig waren we snel mee klaar met de packdown en konden we om 22:00 naar bed. Maar niet voordat ik nog even met Douwe kon bellen :) <3

Vanmorgen hebben we genoten van de "Monday Offday" en zijn we naar het strand geweest met de tuktuk! (zie foto's) Heeeerlijk gezwommen en gegeten bij de Burger King ;) Vanmiddag lekker rusten, blog schrijven en hopen/bidden dat we vanavond kunnen gaan varen!

Liefs en veel zegen,
Sarah

Gebedspunten
- de airconditioning, voordat we naar de Filipijnen kunnen is het wel belangrijk voor onze lichamen dat deze gemaakt is
- de visa en omstandigheden in de Filipijnen
- de vaarreis naar Bangkok

Dankpunten
- de vrijwilligers en alle hulp die zij hebben gegeven
- de +-12.500 bezoekers die aan boord zijn geweest
- geslaagde eerste week aan boord