Beter laat dan nooit ;)

13 maart 2024 - San Fernando, Filipijnen

Beste lezer(s),

Wie facebook/instagram heeft gezien weet waarom ik maandag geen tijd had om op mijn vaste dag te schrijven. Nieuwsgierig? Lees vooral verder ;)

Vorige week na het schrijven van de blog, hebben we met een groepje nog lekker film zitten kijken. Dinsdagochtend zijn we iets eerder uit bed gegaan om nog ons laatste koffie van Subic Bay te halen. Omdat elke port anders is, waren we nu extra blij dat alles zo dichtbij was. We wisten nog niet hoe het in La Union zou zijn, dus er nog even van genieten.
Vervolgens was om 12:00 ons vertrek waarbij we een Dutch fellowship lunch hadden. Onze derde sail, dus tijd voor wat Nederlandse reflectie ;)

De devotion in de avond ging over 2 Tim. 4:1-5. God geeft ons elk eigen talenten, passies en bediening, die Hij wilt gebruiken voor Zijn plan. Wat wij alleen maar hoeven te doen is beschikbaar te zijn voor Hem.
Nog een poging gedaan om Rachel te bellen. Net kunnen feliciteren voordat de verbinding wegviel :)

Woensdag begon de vaardag met Step-ontbijt. Even terugkijken op de twee maanden dat we aan boord zijn en vooruit kijken: wat verwachten we van komende maand en gaan we naar huis of verlengen we onze tijd? Met veel trots op de groep kan ik zeggen dat van de negen die nog aan boord zijn (de tiende is vorige week al naar huis gegaan) er in ieder geval zes hun tijd al met 2/3/9 maanden verlengen. Joanne is nog aan het twijfelen, Mala en ik zeggen met enige zekerheid dat we weer naar huis gaan in de week van 8 april :) Hoewel dat aan de ene kant wel wat gek is, omdat bijna iedereen blijft, weet ik ook dat het goed is.
Na het ontbijt was er portpraise. Wat hebben we allemaal gedaan in Subic Bay en welke ervaringen zijn er opgedaan. Samen met Urpi en Imogen mocht ik vertellen over onze Botolan c-day en hoe bijzonder het was om 2 uren door de Filipijnen te rijden en daar 30 kinderen over Jezus' liefde te vertellen.
Aan het eind van portpraise werden we verzocht onze vlaggen te gaan halen voor de aankomst in San Fernando, La Union. ETA: 10 uur. Dus wij stonden netjes met onze vlaggen om 10 uur op deck 5, aankomst 11:45 ;) Maar het wachten was het waard. Een enorme groep mensen stond ons op te wachten en van veraf konden we de muziek al horen :)

Na de lunch begon pack-up. Waar we normaal 1,5 dag gebruiken om op te bouwen, hadden we nu een halve dag... Daarnaast was er ook het meet the world event, dus na 16:30 waren we met minder mensen. Toch was het gelukt alles voor 20:00 op te bouwen, waarna wel iedereen afgedraaid was. Doordat we bij open water liggen zijn er veel golven die ons schip heen en weer doet gaan. Daarmee is onze gangway een grotere punt van aandacht voor veiligheid geworden, doordat deze ook veel heen en weer gaat. Helaas betekend dat ook meer lawaai en trillingen in onze cabin, doordat we naast de gangway op de hoogte van de wal liggen. Gelukkig went het al en wordt het 's nachts al minder, wel kijk ik er stiekem al naar uit om in de stille en donkere omgeving van mijn eigen bed te slapen straks ;)

Donderdag de official opening. Zonder de namen van onze vrijwilligers te kennen door korte voorbereiding, mochten we alweer aan de slag.
Maar met 1846 bezoekers was het een goede eerste dag.

Vrijdag was niet mijn beste dag. Chaos bij de opening van de bluehouse, elke opmerking was er één te veel, onvoltooide taken en kortere tijd om te eten. Maar wel een moslimgezin mogen spreken die op Logos Hope was geweest en nu met veel plezier en enthousiasme naar Doulos Hope was gekomen: tel je zegeningen :)

Zaterdag mocht ik in PP (product-placing) werken. Een dag vol zwaar werk met alle spullen te sjouwen en met mensen om je heen die alles willen bekijken. Maar wel fijn om een dag te werken zonder de sociale verplichtingen. We hebben een markt op de quayside (pier) waar Joanne en ik nog een koffietje hebben gehaald. Daarna gebeld met Rachel, mem, Tabitha en toen toch nog even kort met Douwe. Uiteindelijk om 1:30 naar bed, maar wel weer helemaal op de hoogte ;)

Zondag... hoewel we dachten dat San Fernando minder druk zou worden als Subic Bay, doordat we ver van de stad zelf liggen, hadden we opnieuw een record! Met 3687 bezoekers waren we allemaal wel toe aan een vrije dag. Opnieuw beginnen in een nieuwe port waar line-up en iedereen een korte voorbereidingstijd had kost veel energie. Het gevoel van chaos was afgelopen week erg groot bij mij en kostte daardoor extra energie. Daarmee was maandag een extra fijne dag. Na een rustige ochtend, zijn we met een groep van dertien lekker naar het strand gegaan. In eerste instantie waren we bij een super mooi plekje wat niet echt een strand was, maar waar wel mooie foto's genomen konden worden ;)
Daarna naar San Juan gereden met de Jeepney om daar lekker te zwemmen en op het strand te liggen. Hoewel ik niet van plan was om de hele middag en avond weg te blijven was het heel gezellig en konden we lekker eten. Na een rit in de tricycle nog 45 minuten teruglopen, dus genoeg beweging gehad :) maar geen tijd meer om de blog te schrijven, aangezien ik om 7:30 alweer klaar mocht staan om te werken.

Gisteren zou de container met nieuwe boeken e.d. komen, waardoor we om 7:30 gereed moesten staan voor het sjouwwerk. Helaas kregen we te horen dat de container vertraging had, dus een normale dag in PP. Na een verlate diner, was mijn rooster eindelijk gelijk met die van Heart, dus besloten we op onze vrije avond gezellig te gaan wandelen en bij te kletsen.

Dus vandaag na lekker uitslapen op mijn vrije ochtend eindelijk tijd om te schrijven :)
Vanmiddag zal ik met Anne naar een lokale vrouwenbijbelstudie gaan voor c-day en opnieuw heeft de container vertraging.. we gaan zien wat morgen brengt ;)

Fijne woensdag!

Lieve groetjes en veel zegen,
Sarah

Gebedspunten
- de nieuwe vrijwilligers, dat ze zich thuis mogen voelen aan boord en in het werk
- de container, dat het snel mag komen en alles goed mag gaan
- een gezegende tijd met de vrouwen tijdens bijbelstudie
- Nathan, onze schipsdirecteur, hij is morgen jarig en gaat morgen met zijn vrouw naar de internationale leidersbijeenkomst van OM
- de leidersbijeenkomst, dat er vruchtbare ideeën uit voortkomen

Dankpunten
- een heerlijke stranddag
- opnieuw een haven met veel mensen
- de vriendschappen die ontstaan en groeien

1. Mem:
    13 maart 2024
    Het was fijn om je even te spreken! Vlammen en afwachten neemt inderdaad veel energie. Wat mooi dat je dan ook tijd hebt voor koffie of strand! Op dit moment is het hier weer grijs, maar de zon gaat komen;-) Dag aan dag draagt Hij ons...
    Veel liefs:-)

Jouw reactie