Laatste keren

10 april 2024 - Manilla, Filipijnen

Beste lezer(s),

Wanneer afscheid komen dichtbij komt, gebeurt stilstaan bij "de laatste keer" steeds vaker. Zo begon het al vorige week maandag met 'de laatste keer dutch outing'. We hebben een heerlijke toeristische dag gehad, waarbij we onder de indruk waren van Fort Santiago en de kathedraal en daarna lekker geshopt (vooral gekeken en gegeten ;) ) in Robinson Mall. Super gezellig om met zijn drieën ons relatief korte avontuur samen af te sluiten. Met nog 1,5 week te gaan ;)

Dinsdag was "de laatste filmavond". We hadden Madagascar 1 en 2 al gezien, dus voor vertrek moest deel drie ook nog gekeken worden natuurlijk. Daarvoor werd er gerepeteerd voor de Japanse dans voor het volgende "meet the world"-event. Hoewel ik nu een gedeelte van de dans ken, zal ik er bij het optreden niet meer bij zijn...

Woensdag was mijn laatste dag werken in product placing. Zoals ik eerder al heb verteld: lekker hard werken en de bookfair mooi en gevuld maken voor de nieuwe bezoekers. Sarun had voorgesteld deze laatste keer te "vieren" door uit eten te gaan met het pp-team. En met iemand uit India gaan we natuurlijk Indiaas eten :) Uiteindelijk was het niet alleen het pp-team, maar zaten we met zijn tienen aan tafel heerlijk te eten :)

Bij prayermorning op donderdag was personel aan de beurt. We startten met het uitzoeken van een kaartje. Aan de hand daarvan baden we voor de persoon naast ons. Bij mij was dit Marlies en ik had een zweefmolen uitgekozen. Met mijn hoogtevrees vind ik dit helemaal niet zo'n leuke attractie, maar achteraf geeft adrenaline, het uitzicht en het feit dat je het "toch maar even gedaan hebt", een super leuke ervaring. Voor mij was de afgelopen drie maanden net zo. Regelmatig was ik buiten mijn comfortzone, was het vermoeiend en was het mijn eerste keer zo lang van huis, gaf het ontmoeten van nieuwe mensen, het delen van het evangelie/Gods liefde en groeien in geloof samen een hele mooie ervaring. Super leuk om er op deze manier over na te denken.
Nadat we voor elkaar baden, werd er van binnen naar buiten gewerkt: cabinmates, departments, leadership, volunteers, least reached. Aan het eind hebben we samen nog voor Mine kunnen bidden.
Na mijn laatste 'cherry red' oefening en een 'normale' shift wilden Heart, Priscilla en ik nog een laatste buddytime doen. Helaas had Priscilla dansrepetitie, dus gingen Heart en ik met drie anderen gezellig naar Asian Mall. Na wat rondlopen besloten ergens te gaan zitten voor een drankje en wat lekkers (yoghurt drankje + blueberry cheesecake ;) ) en gezellig te kletsen.
Nu de openingstijden verandert zijn, hebben we meer mogelijkheid om 's avonds tijd met elkaar door te brengen. Voor mij super leuk om deze extra tijd te hebben voor ik wegga.

Vrijdag: c-day. Samen met vier anderen mocht ik de ship2ship ministry doen. Deze bediening probeert contact te maken met andere schepen en hen aan te moedigen om als gemeenschap te blijven groeien in geloof en uit te dragen naar de mensen om hen heen. We bezochten andere schepen waar we mochten vertellen over het doel van ons schip: delen van kennis, help en hope. En deze mensen aan boord uitnodigen in onze "floating bookfair". In totaal zo'n 100 mannen en 10 vrouwen verteld over ons schip en met/voor hen kunnen bidden. Een hele bijzondere ochtend!
Daarna "laatste keer" cabin schoonmaken en bed verschonen ;)
Heart had mij gevraagd om met haar een presentatiepraatje te doen in de kerk op zondag. Dit is de kerk van één van onze line-up team en ook zij was bekend in deze kerk. Dus na het schoonmaken in receptie gezeten en met haar de presentatie van 3 minuten voorbereid. 's Avonds liedjes voor de worship van deze week uitgezocht en geoefend. Daarna nog wat gejammed met Luken, die niet wist dat ik saxofoon speelde ;) Helaas ging de devotion van dinsdag niet door, dus sax spelen ging niet door, maar morgen mag ik nog meezingen bij de prayermorning :)

Zaterdag was container day! Ik was ingedeeld in containerteam, dus begon de werkdag om 16:00. Na twee uurtjes in de kassa kwam de eerste truck om 19:00. Uitladen begon om 19:45 en met een ijsje als afsluiter waren we om 23:30 klaar :) Mijn laatste container ;)

Zondagmorgen om 7 uur vertrokken voor de 8 uur dienst waar Heart, Joanne en ik heen gingen. Terwijl Heart en ik werden ingelicht over wanneer wij aan de beurt zouden zijn, kwamen nog 7 anderen van het schip binnen lopen. Tegenover mensen die je niet kent en waarschijnlijk nooit weer gaat zien, was het nog niet zo erg, maar mijn zenuwen waren ineens aanwezig tegenover 8 mensen die weten waar je het over hebt ;) Gelukkig ging alles goed en na een mooie dienst en een rondleiding door de immens grote kerk (zes verdiepingen) hielden we ons 'praatje' opnieuw bij de 10 uur dienst. Deze was Filipino-Chinees, dus gingen Heart en ik na ons praatje, terug naar het schip voor mijn "laatste shift". Deze laatste shift bestond uit 1 uur GWT, 3 uur cashdesk, 1,5 uur bluehouse en 2 uur mixbooks. Niet veel afwisseling zou je zeggen, maar voor mij een extra compliment dat er veel vertrouwen was bij cash en mocht ik het mixbooksteam leiden. Na de shift was er nog een verplichte bijeenkomst, dus was het van belang om stel klaar te zijn. Deze bijeenkomst ging over dragonboat paddling. Op het moment wordt er veel gewerkt aan de samenwerking op het schip. Hoewel we allemaal hetzelfde doel hebben (Jezus delen), zijn we met heel veel verschillende culturen en persoonlijkheden. Met bookfair hebben we daarom regelmatig teamtime, maar met het hele schip... Nu was er bedacht om in twee groepen, één op dinsdag en één op woensdag, een dragonboat les te doen.. om 5 uur 's ochtends ;) Dus hier kregen wij op zondagavond instructies over, met veel gelach en weinig enthousiasme ;)

"Laatste offday". Deze heb ik met zestien anderen doorgebracht naar/in/bij de Taal Vulcano. Een super leuke dag, met de verjaardagen van Gift en Marlies, een taart van vrijwilligers voor Joanne en mij vanwege ons vertrek en een super mooi uitzicht in de vulkaan. Op tijd op bed: de wekker om 4:15 ;)

Hoewel er weinig enthousiasme was voor de teambuilding op voorhand, was het uiteindelijk super leuk! Blijkbaar hadden we als groep talent ervoor: met de drie boten drie races gedaan, twee gewonnen en 1 gelijk ;)
Helaas dus geen devotion, maar dat gaf tijd om even een uurtje terug mijn bed in te kruipen voordat ik als teamleider mocht functioneren op mijn laatste c-day :)
Nadat deze twee keer was gewijzigd, vonden Peter, Abigail en ik het lastig om de dek 5-ministry te bedenken. Omdat we ook alle drie in bookfair werken, is deze ministry extra lastig: ben je op c-day of aan het werk..?
Terwijl ik de 80 kaartjes met Bijbelteksten neerlegde die waren uitgeprint, met briefjes voor de prayerbag, kwam er al een stel naar me toe of ze ook iets op mochten schrijven. Binnen drie minuten dat ik er zat waren er al verschillende mensen die graag voor zich lieten bidden. Op dat moment maakte God me duidelijk, dat wanneer ik denk dat er niks meer te doen is, of ik niet weet wat; ik altijd kan bidden. Hij luistert.

Vanmorgen mijn koffer ingepakt. Nu, wachtende op de laatste was, mijn blog schrijvende, stuur ik nog wat schietgebedjes dat mijn koffer dicht kan straks ;)
Vanmiddag heb ik een laatste keer afgesproken met Ruth en Nicole die een dag vanuit La Union naar Manila komen :) en vanavond bowlen met een groepje als afsluiter <3
Morgen de prayermorning waar ik mee mag zingen en voorbereiden op vertrek. Tussen 12:00 en 13:00 zullen Joanne en ik de taxi naar het vliegveld nemen en start onze reis terug naar huis :)

Dit was dan ook mijn laatste blog vanaf de Doulos Hope. De wifi heeft op het moment wat kuren, dus de foto's komen als ik thuis weer tijd heb ;)
Super bedankt voor jullie lieve reacties en het volgen van mijn reis. Ik laat nog wel wat van me horen :)

Lieve groetjes en veel zegen,
Sarah

Gebedspunten
- goede afsluiting/afscheid
- immigratie - dat we daadwerkelijk op het vliegtuig mogen stappen
- een veilige terugreis
- aarden bij thuiskomst
- de bediening aan boord die door blijft gaan

Dankpunten
- mooie en leuke "laatste keren"
- een geweldige ervaring deze drie maanden
- Gods grote genade

1. Gerrit Lolkema:
    10 april 2024
    Goede reis terug. Ik hoop dat de laatste dagen goed voor je zullen zijn
  2. Truus Braas:
    12 april 2024