Bedankt, La Union.

25 maart 2024 - San Fernando, Filipijnen

Beste lezer(s),

Mijn laatste blog eindigde met een verzoek om te bidden voor de wind. Afgelopen woensdag verwachtten we drukte vanwege de feestdag, maar ook harde wind. De harde wind kwam wel, maar was gelukkig niet zo erg dat we weg moesten varen. Daarnaast viel de drukte enorm mee. Er was ook een parade op de weg, waardoor het lastiger werd om door het verkeer naar ons toe te komen. Dus een "normale" dag. Waarom de aanhalingstekens? De planning bij het opstarten van Doulos Hope was om zo'n 200 mensen per uur aan boord te hebben. Dit is dan ook het aantal QR-codes die online geboekt kunnen worden.
Afgelopen zaterdag hadden we opnieuw een record met 3802 bezoekers, we zijn 7 uren open, dus daarmee ongeveer 550 bezoekers per uur...
Deze afgelopen drie weken was dan ook extra aanpoten voor alle staff en vrijwilligers, maar het zit er weer op!

Donderdag had ik c-day in San Carlos waar we mochten helpen een stuk grond vlak te maken voor een jeugdkamp in het paasweekend. Een enorme bamboeboom was tot onderen verbrand, dus aan ons de taak de wortels uit de grond te halen (en deze zijn diep...). Terwijl wij deze uitdaging aan gingen werd het toiletgebouw afgemetseld. Bijzonder te zien hoe alles nog met de hand gaat :)
De dag begon om 4:45 en na een mcDonalds ontbijt (pancakes met echte koffie ;) ) kwamen we iets voor 9 uur aan. Dus gelijk aan het werk :)
Helaas waren er voor mij wel wat struggles deze dag: ik kreeg last van mijn rug, naar mate de dag vorderde. Niet alleen van het lichamelijke werk, maar bij lang staan voelde ik de pijn ook opkomen. Na de ochtend helpen, heb ik de middag vooral foto's gemaakt en op een stoel gezeten. Met een harde werkers mentaliteit vond ik dit erg lastig: ik was daar niet om op een stoel te zitten... Aan het eind van de middag was de boom eindelijk uit de grond en begon onze weg terug. Alle locals waren zo blij dat we waren geweest met zijn achten dat het ook weer ondankbaar voelde om niet blij te zijn. Er was niemand die zich eraan stoorde dat ik op een stoel zat, behalve ik...
We kregen nog koekjes en snacks als bedankje en ik werd nog toegevoegd op facebook om een extra bedankje te sturen. Dus is er toch iets goed gegaan... "Even when I don't see it, You're working" ~ Way maker.

Vrijdag heb ik heerlijk in bed gelegen tot 10:30 om wat slaap in te halen en de energie op te doen voor het laatste weekend in La Union, San Fernando. Een lekker drukke dag zorgde voor niet al te veel tijd om na te denken over mijn rug, waar ik nog steeds wel last van had. En daarnaast de rest van mijn lichaam die een hele normale spierpijn had na een dag hard werken ;) Na de shift hadden we nog een laatste fellowship met Caroliene die zaterdagochtend naar huis gegaan is. Mooie gesprekken gehad en weer genoeg om over na te denken :)
Fijn om elkaar steeds beter te leren kennen en met elkaar te groeien in geloof ~ God ik kijk naar u, Mozaïk Worship.

Zaterdag, zoals ik al zei was het onze drukste dag. Dankbaar voor de shiftleaders die alles in goede banen hebben geleidt en alles soepel doorliep. Zelf had ik niet eens het gevoel dat het zó druk was. Ook heb ik vandaag mijn vliegticket naar huis geboekt! Nog 3 weekjes... het aftellen is nu toch echt begonnen.
Gisteren was dan toch de laatste dag in La Union. We hebben helaas nog mensen met alleen een foto naar huis moeten sturen, omdat ze op het laatste moment nog 'even' wilden komen kijken. Zelf werkte ik in de product-placing (PP) en was ik heel blij dat mijn rugklachten weer weg zijn :) Dus voor mij een super leuke laatste dag. Zelfs nog een ex-Doulos mogen spreken. Het grappige was dat hij als Stepper in 2000 op de Doulos is geweest en ik nu, geboren in 2000, als Stepper op Doulos Hope. We hebben er wel om gelachen :) Aan het eind van de dag kwamen verschillende vrijwilligers langs om afscheid te nemen en nog een kleinigheidje te geven. Super lief!
De avond afgesloten met een snelle packdown om alles weer gereed te maken voor onze sail op dinsdag en woensdag.

Vanmorgen lekker rustig aan gedaan; geslapen, was gedraaid en natuurlijk de blog geschreven (weer eens op maandag ;) )
Vanmiddag nog een hele bijzondere activiteit, waar later meer over te lezen is ;) en vanavond uit eten met een grote groep!

Twee daagjes minder om over te schrijven ;), dus dat was het weer voor vandaag :)

Lieve groetjes en veel zegen!

Sarah

Gebedspunten
- De mogelijkheid om te rusten deze 2 dagen voor we woensdag aankomen in Manila
- De vaarreis, dat alles weer goed mag gaan
- De 50.000 bezoekers die zijn geweest, dat God hen verder mag zegenen op hun weg naar/met Hem

Dankpunten
- De vele ervaringen die we hebben opgedaan in deze port
- De vrijwilligers die hun beste beentje voor hebben gezet
- De tijd die we met vier Nederlanders hebben mogen doorbrengen
- De zegeningen die we mogen ervaren elke dag

1. Sjoeke Lolkema:
    25 maart 2024
    Bijzonder om mee te mogen leven over zo'n afstand. Geniet nog maar deze laatste weken. Zegen ontvangen en uitdelen.

Jouw reactie