Bangkok

22 januari 2024 - Bangkok, Thailand

Beste lezer(s),

Na de heerlijke stranddag van vorige week is er alweer veel gebeurd. Vlak nadat ik de blog online had gezet met de hoop dat we die avond zouden gaan varen kregen we de mededeling dat we de dinsdag rond 16:00 zouden gaan vertrekken.

Omdat we al wel de bookfair gesloten hadden, gingen we met het bookfair-team zitten evalueren. Wat is er allemaal gebeurd in Cambodja en wat kunnen we meenemen voor verbeteringen in de Filipijnen? Samen zingen en bijbellezen hoorde daar ook bij. Super tof om elkaar op geloofsniveau beter te leren kennen.
Micha 6:8 "De Here heeft u laten weten wat goed is en wat Hij van u verwacht. Hij wil niet anders dan dat u eerlijk en rechtvaardig bent en uw best doet liefde te bewijzen en als een nederig mens leeft met uw God."

Dus dinsdagmiddag om 16:00 zijn we met een aantal naar deck 5 gegaan om daar te zien hoe de trossen gelost werden en we vaarwel konden zeggen tegen Cambodja. Het varen viel me enorm mee! Gelukkig heb ik geen last gehad van zeeziekte, ondanks de nodige "dronken" loopjes ;)
Met de woorden van een dierbare ervaringsdeskundige in mijn achterhoofd kon ik het redelijk aan :) <3
Een aantal van ons had helaas wel last van zeeziekte en ook het slapen op een extra trillende vloer viel niet mee. Daarom was het ook extra fijn dat we als bookfair de woensdag een 'vrije' dag hadden. Als team samen zingen en het woord van God openen gaf ook extra lading aan de "Godstory's" die werden gedeeld. In welke ervaringen zagen we God en kunnen we elkaar daar mee bemoedigen.

Woensdagavond was "portpraise". Na het verlaten van een plek, wordt er tijd genomen om te delen wat er allemaal is gebeurd. Want wat hebben we allemaal kunnen doen in Sihanoukville?
Ervaringen werden gedeeld van het team dat voor het schip uit is gegaan (line-up team) om de voorbereidingen te treffen, het "challenge team" dat erop uit is geweest en de organisator van de c-days (contactdagen). Verhalen over voedselvergiftigingen en de vele uitdagingen werden gedeeld. Het challenge team is naar het HIS International camp geweest, waar ze de lokale mensen konden helpen met het delen van het evangelie en hen hier manieren meegeven en elkaar bemoedigen. In eerste instantie waren er 0 contacten in Cambodja, maar van de 29 dagen dat Doulos Hope er is geweest zijn er 25 c-days geweest. Bijna 100%! Voor het eerst op de Doulos Hope werden er oogmetingen gedaan en in totaal zijn er 403 brillen uitgedeeld. In de zeer arme omgeving van Sihanoukville was dit een groot goed voor de bewoners.
Een van de c-days was naar een gevangenis waar 1300 mannen en vrouwen vastzaten. Er werd verteld dat er 20 cm ruimte was voor elke persoon en ze daarom om de beurt gingen liggen om genoeg ruimte te hebben om te kunnen slapen. Dan wordt mijn kampeerplek in starlounge toch wel even in perspectief geplaatst... Een aantal mochten naar de kerstdienst in de gevangenis. Een keer in het jaar mag er een doopdienst gehouden worden en dit keer werd deze tegelijk met de kerstdienst samen gedaan. Ze mochten er getuige van zijn dat er vijftien mannen en vrouwen gedoopt werden in de gevangenis!  Dit was één van de ervaringen die gedeeld werd, waardoor ik er nog enthousiaster van wordt om zelf in de Filipijnen ook op c-day te mogen en Gods grootheid op die manier te zien. Zelf heb ik nog geen c-day gehad, maar ook de liefde van God mocht zien door met name de kinderen heen die aan boord kwamen. De luchtkusjes en grote glimlachen die werden gedeeld, maakten dat mijn dagen in Cambodja veel sneller gingen.

Donderdagmorgen mochten we een Europe prayer organiseren, waarbij we de zes Europese nationaliteiten aan boord mochten vertegenwoordigen. Het was heel bijzonder om zo voor ons thuisland te mogen bidden en voor Europa in het algemeen ondanks dat we zo ver van huis zijn!

Donderdagmiddag kwamen we aan in Bangkok. Doordat we tegenover het Immigratiekantoor liggen met het schip, was de paspoortcontrole snel gedaan. Wel geeft het extra geregel om van het schip af te gaan, omdat we niet zomaar door de gate heen kunnen/mogen lopen. We zijn omringt door vrachtschepen en mogen niet door het vrachtverkeer lopen, dus hier moest een auto voor geregeld worden. Gelukkig heeft de lokale OM met een kerk geregeld dat we een aantal auto's ter beschikking hebben en er wordt elke dag een soort schema gemaakt waarop ingeschreven kan worden, zodat er een chauffeur geregeld wordt. Heel wat geregel, maar super dat het zo kan! Daarnaast konden er onshore dagen geregeld worden. In eerste instantie voor iedereen twee nachten in een hotel, maar door een flinke korting van het hotel (reden is op de foto vast wel te zien ;) ) kon dit verlengd worden naar drie nachten! Vrijdagmiddag is de eerste groep van boord gegaan om te rusten in een 'echt' bed met werkende airco en vrije dagen in Bangkok. Vanmiddag zijn zij weer terug gekomen en is ook de tweede groep naar het hotel gegaan. Omdat wij (morgen) net twee weken aan boord zijn, was het in eerste instantie niet voor ons bedoelt, omdat de financiën en de ruimte er niet voor waren. God heeft ons als nieuwkomers gezegend met alsnog twee nachten in het hotel, dus ook wij mogen morgen ons voegen bij de groep onshore! Hoewel ik het prima had gevonden als het niet zo was geweest, zie ik er toch wel naar uit om twee nachten in een echt bed te slapen en tot 10 uur de tijd te hebben om te ontbijten in plaats van om rond 7uur in de rij te staan ;)

Vrijdagochtend hadden we (voorlopig) de laatste devotion. Vanwege de missende mensen hebben we deze week geen devotion, hoewel de nodige gesprekken over het geloof wel plaatsvinden. Deze keer ging het over het kennen van je 'spirituele' naam. In Mattheüs 16:13-17 vroeg Jezus wie Hij volgens de mensen was. Hij zocht naar een antwoord dieper dan de naam 'Jezus', profeet of andere benamingen die gegeven werden. Hij is Jezus de Christus, Zoon van God.
Vele namen in de bijbel werden veranderd: Simon Petrus -> Petrus, Saulus -> Paulus, Jakob -> Israël, Abram -> Abraham. Allen verandert doordat ze een opdracht, autoriteit of een nieuwe identiteit kregen van God. In Handelingen 19:15 zegt de boze geest: "Jezus ken ik en van Paulus heb ik gehoord, maar wie bent u?" Zien de mensen Jezus door jou heen? Hoe word jij genoemd?
Ik mag zeggen dat mijn ouders mij de namen Prinses, Geschenk van God hebben gegeven. Dit uitdragen naar de mensen om mij heen is ondanks de lastige momenten (want die zijn er zeker) een enorme zegen.

Hoewel ik nog niet veel mensen aan wal heb gesproken, haal ik des te meer bemoedigingen uit de ervaringen die aan boord worden gedeeld. Een voorbeeld hiervan is Mala Kamudu, de 71-jarige vrouw van Mauritius die bij ons in de STEP-groep zit. Het horen (en lezen) van haar getuigenis en hoe zij haar leven tot nu toe heeft geleefd is heel bijzonder. In 2020 heeft zij het boekje "Saved to Serve" geschreven waarin zij een aantal van haar ervaringen met God deelt. Zeker een aanrader! Ze vertelde mij dat ze probeert of het ook hier in de bookfair verkocht kan worden en dat ze ondertussen een tweede deel aan het schrijven is, omdat er nog zoveel te delen is van wat God in haar leven heeft gedaan. Heel bijzonder dat zij ons als oudste van het schip mag ondersteunen en onderwijzen in het delen van Gods genade en evangelie.

De drie havens in de Filipijnen zijn (zo goed als) vastgelegd! Dus nu is het wachten op de airco, voordat we erheen kunnen... de laatste update die ik heb, is dat al het materiaal en de manschappen nu aanwezig zijn om de airco te maken. Sinds donderdag zijn ze nu bezig alles te installeren en controleren en ondertussen hopen we dat er geen nieuwe problemen naar voren komen. Vorige week vertelden ze ons dat de compressors het probleem waren en de eerste was zodra we in Bangkok aankwamen geleverd. Ook kwam er een Australiër (weer een nationaliteit erbij.. en een bekende ;) ) aan boord die komt helpen. De tweede compressor is vrijdag ook geleverd, maar ze konden nog niet weten of er andere problemen waren zolang de compressors niet in werking zijn. Hoever ze nu zijn weet ik niet, maar de hoop is er dat alles weer gemaakt is als we donderdag terugkomen van het hotel!

Vanavond nog even genieten van de vloer ;) en daarna lekker de stad gaan verkennen en slapen in het hotel.
Het was weer een heel verhaal.. bedankt voor het lezen en voor het volgen van mijn reis!

Veel zegen en lieve groetjes,
Sarah

Gebedspunten
- dat het boek van Mala gedeeld mag worden en een zegen mag zijn voor anderen
- de airco
- het line-up team in de Filipijnen

Dankpunten
- dat het varen naar Bangkok goed is gegaan
- OM Bangkok en lokale kerk die zoveel voor ons regelt
- de mogelijkheid om te rusten in een hotel
- de ervaringen en bemoedigingen die we met elkaar kunnen delen tijdens devotion en gesprekken
- dat we God kunnen prijzen met alle verschillende nationaliteiten en achtergronden

1. Gerrit Lolkema:
    22 januari 2024
    Fijn Sarah. Ik geniet van je blog
  2. Mem:
    22 januari 2024
    Fijn om het te lezen, Sarah! Je foto's te zien en een beetje mee te beleven wat je ervaringen zijn. Ik word er blij en heel dankbaar van! Mijn dagelijkse tekst van vandaag: Mattheüs 37-38 Toen zei Hij tegen Zijn discipelen: De oogst is wel groot, maar er zijn weinig arbeiders. Bid daarom tot de Heere van de oogst dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitzendt. Toepasselijk vind je ook niet? Veel zegen. Shalom.
  3. Marga de Boer-Veenstra:
    23 januari 2024
    Prachtig, wat een belevenis!!....dat jij dit mag meemaken🙏!! En mooi geschreven Sarah....Gods zegen!!
  4. David Hofman:
    23 januari 2024
    Al heel wat beleefd Sarah. Leuk om erover te lezen. We zien uit naar de volgende update!