Manila!

1 april 2024 - Manilla, Filipijnen

Beste lezer(s),

Gezegende pasen en happy april ;)

De bijzondere activiteit waar ik het vorige week over had, was het uitdelen van bijbels! Een vriend aan boord had meegekregen dat er een kerk weinig toegang had tot bijbels, en laten wij die nou in overvloed aan boord hebben ;)
Helaas ging het mis in de communicatie, dus konden Joanne en ik uiteindelijk niet mee, maar fijn dat nu 50 mensen een eigen (papieren) bijbel hebben!
Wij zijn uiteindelijk met een aantal van de steppers gaan wandelen langs de kust en ondanks de warmte konden we lekker uitwaaien. 's Avonds werden we gezegend met een (gratis) diner in Rose Bowl, een restaurant in San Fernando. Ik kan zeggen dat ik heel wat nieuwe dingen heb gegeten de afgelopen maanden ;)

Dinsdag was om 8 uur ons vertrek. Met onze nieuwe vrienden (vrijwilligers en pastors) op de wal lag er weer een dag varen voor de boeg. Na bijna 50.000 bezoekers in 3 weken was er de hoop dat Manila (een hoofdstad) wat rustiger zou worden. Na dinsdag devotion, een effectieve teamtime en de veiligheidsoefening hadden we de middag lekker vrij. Meer dan de helft van de bookfairies heeft lekker in bed gelegen ;) Het avond eten onder genot van een zonsondergang op het dek gegeten en na de portpraise nog een gezellig spelletje gedaan (en gewonnen ;) ).

Woensdagochtend konden we nog lekker uitslapen, want de aankomst was gepland "around noon". Op het dek was het te warm, het was druk in diningroom en de stoelen in de lobby zaten al niet meer lekker, dus besloot ik een filmpje te kijken op bed. In de verwachting dat er wel werd verteld wanneer we nu echt aan zouden komen (we lagen nog steeds stil, te wachten op immigratie). Helaas was de havenbeveiliging extra streng, dus een aankomstfeestje was er niet; ik had niet veel gemist... Wel baalde ik er wat van dat ik mijn laatste aankomst had gemist, maar de rust gaf me wel de energie om te werken bij de packup. Opnieuw waren de aankomst en de opening dicht op elkaar gepland en hadden we een halve dag om alles klaar te maken. Van 16:00 tot 21:00 heeft het team hard gewerkt om alles weer op te bouwen gereed te maken voor de opening. Nog even rustig zitten en daarna gauw op bed :)

Donderdag mochten we naast ons werk voor bookfair, helaas nog niet van boord. Gelukkig werd dit in de loop van de dag opgelost. De immigratie en security van Manila zijn heel wat strenger dan we gewend zijn en dit uit zich ook in de bezoekers die we aan boord kunnen verwelkomen. Doordat iedereen die de haven inkomt een boeking moet hebben, kunnen we max 300 mensen per uur aan boord hebben. Hoewel dit nog steeds best veel is voelt dit minder na de drukte die we de afgelopen weken gehad hebben. Ook hebben we andere openingstijden. In plaats van 14:00-21:00, is het nu op di-do 11:00-17:30 en vr-zo 13:00-19:30. Voor ons als team is het fijn werken, minder vermoeiend en we verkopen meer. Na deze eerste dag kregen we wel zin in de rest van de week, ondanks de warmte en de onverwachte buien (en een open dek..)

Goede vrijdag; Een super mooie dienst gehad, het paasverhaal uit verschillende boeken gelezen en met elkaar het avondmaal kunnen delen.

Zaterdagmorgen met elkaar de film de passion gekeken. De heftige beelden van Jezus' kruisiging gaf een extra lading aan het besef wat Hij voor ons gedaan heeft.
Daarna was het mijn c-day. Dit paasweekend werden er dagen georganiseerd van 24 uur bidden voor de c-day. Mijn groepje kreeg de deck 5-ministry. We mochten zelf bedenken wat we wilden gaan doen en hoe we het gingen uitvoeren. Dit hadden we op vrijdag al met elkaar besproken, dus voor mijn idee was het alleen de uitvoering nog... Je raad het al, het gaat altijd anders dan besproken. De tijd om af te spreken was al drie keer veranderd, niet alles was geregeld wat we nodig hadden en er nogmaals gevraagd werd of we nog meer ideeën hadden om tijd te vullen. Een les in flexibiliteit, ja; maar tegen de tijd dat we op dek 5 waren, was al mijn energie al opgebruikt en was het nog de bedoeling om op mensen af te stappen en met hen in gesprek te gaan over Pasen. Niet ideaal voor een introvert... het eerste uur ging dan voor mij ook niet zo lekker. Maar na het muziekuurtje, waarbij ik voornamelijk zelf wat aan het improviseren was op de sax, en we een paar liedjes hadden gezongen kwam mijn energie wat terug. Vooral na een gesprek met vijf jongeren over stille tijd, bijbellezen en ons geloof delen met vrienden was mijn vrolijkheid weer helemaal terug. Het grappigste was, nadat ik vier uren geprobeerd had met bezoekers in gesprek te gaan kwam mijn mooiste gesprek toen ik aansloot in de rij van bookfair om mijn laatste souvenirtjes te halen. Een vrouw van YWAM stond voor mij en begon wat vragen te stellen. Na het betalen kletsten we wat verder en hadden we de mogelijkheid om voor elkaar te bidden. Grappige God hebben wij toch; Hij werkt op het moment dat wij stoppen en open staan voor Hem; ik kon er wel om lachen ;)

Paaszondag, een prachtige sunrise dienst om 6:00! Heerlijk met elkaar God aanbidden en vieren dat Hij leeft! Om 10:00 met elkaar brunchen en genieten van al het lekkers dat voor ons gebakken was :)
Daarna de dag in pp gewerkt en gezorgd dat de bookfair gevuld en netjes was. Het was fijn om lekker hard te werken en mijn gedachten ergens anders te hebben na een minder leuk berichtje dat ik had gekregen van een klasgenoot van afgelopen studiejaar. Vorige week is zij geopereerd aan een hersentumor. Technisch gezien is de operatie goed gegaan, maar helaas is in het proces de aansturing van haar linkerkant aangetast. Herstel in een revalidatiecentrum is nodig en komende week zal ze horen welke nabehandeling voor de tumor volgt. Gebed wordt zeer gewaardeerd <3

Vandaag lekker rustig opgestart, een van mijn laatste wassen gedraaid ;)
Vanmiddag even met de Dutchies op pad, aangezien dit de laatste maandag is dat we met zijn drieën iets kunnen doen. Volgende week is Marlies jarig, dus even een feestje organiseren voordat Joanne en ik vertrekken. Lekker Manila ontdekken zolang we er zijn! ;)
Zoals ik gisteren tegen Terence, van personel, zei; thuis kunnen ze niet wachten tot ik weer terug ben en hier zien ze me het liefst nog niet vertrekken :(

Zelf ben ik er wel klaar voor. Afscheid nemen ben ik niet zo goed in, maar ik heb wel zin om nieuwe nichtjes te ontmoeten, van de stilte/rust van mijn kamer en grootte van mijn eigen bed te genieten en bepaalde mensen een knuffel te kunnen geven ;) Nog een week genieten en dan inpakken! :)

Veel zegen en liefs,

Sarah

Gebedspunten
- klasgenoot Mine
- goede laatste week

Dankpunten
- mogelijkheid om ondanks dat we open zijn, toch wat meer tijd voor rust kunnen hebben
- Pasen, God is zo goed!
- Immigratie, dat alles goedgekeurd is
- Nieuwe vrienden over de hele wereld :)

P.s. foto's komen later ;)

1. Truus Braas:
    2 april 2024
    Weer een mooie week achter de rug en tot gauw!
  2. Mem:
    2 april 2024
    Een bijzonder Paasfeest;-) Ja, we zien uit naar je thuiskomst, je belevenissen horen, maar goed afsluiten in Manilla is ook heel belangrijk. Gods zegen de komende dagen. (Ik hou ook niet zo van afscheid nemen. Je zegt het zelf ook al; Nog een week genieten!) Hou van je xxx
  3. Gerrit Lolkema:
    4 april 2024
    Het schiet op...
    Geniet van de laatste dagen.
    Hier wordt uitgekeken naar je thuiskomst.

Jouw reactie